Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een vorm van fysiotherapie, die gericht is op het verbeteren van  spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne naalden. Hierdoor kunnen verhardingen in spieren effectief en snel worden bestreden. Meestal is de verbetering direct voelbaar! U kunt voor hiervoor in Beesd, Utrecht, Culemborg en Tiel terecht. Wanneer iemand vraagt wat Dry Needling is, kijken ze je waarschijnlijk vragend aan. Soms krijgen ze een gepijnigde gezichtsuitdrukking. Dry Needling is namelijk een effectieve, maar soms pijnlijke behandeling bij spierverhardingen.

Wat is een spierverharding?

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek in een spier. Ook wel knoop genoemd. Die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken. Hieronder is linkje beschikbaar die een mooie uitleg geeft van spier knopen.

Wat doet een spierverharding of knoop:

• Pijn ter plekke in een spier met of zonder uitstraling
  • Bewegingsbeperkingen en /of stijfheid
  • Verminderde kracht bij aanspannen van de spier
  • Pijnklachten en pijnontwijkend gedrag
  • Soms ook reacties zoals zweten, duizeligheid, licht in het hoofd

Is Dry Needling hetzelfde als acupunctuur?

Nee. Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt. De naalden blijven daar ook enige tijd zitten. Met Dry Needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend spieren worden behandeld.

Bij klassieke acupunctuur wordt gewerkt vanuit een energetisch concept. De punten op de meridianen worden op basis van o.a. tong en polsdiagnostiek geselecteerd. Hiermee kan dan de energiestroom beïnvloed worden. Bij Dry Needling richten we ons op spierverhardingen en niet op het “energie” reguleren. Er ontstaan gunstige fysiologische en biochemische processen.

Hoe ontstaan deze spierverhardingen?

• Door een verkeerde beweging of een ongeluk
  • Door langdurig verkeerde houding of overbelasting
  • Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek-armklachten
  • Overbelasting bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gipsverband
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk)
  • Chronische infecties en allergieën
  • Slaaptekort

Waar richt Dry Neelding zich op?

De behandeling richt zich vooral op die klachten waarbij spieren gespannen zijn en pijnklachten geven. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tenniselleboog of golferselleboog, e.d.
Door het gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. Doel is het opwekken van een respons, waarna deze spier zich meer ontspant.
Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken. Vaak breiden de klachten zich uit, ook langs de wervelkolom. We betrekken deze spieren ook in de behandeling.

Wat voelt u tijdens de behandeling?

Het inbrengen van het naaldje voelt u nauwelijks. Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat gaat zo snel, dat u meestal even schrikt, soms kan dat wat pijnlijk aanvoelen. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, dan is succes verzekerd en wordt de spier soepeler. Meestal is dan de bewegelijkheid vergroot en de pijn beduidend minder. Soms voelt u dat u het warm krijgt en zelfs een beetje gaat zweten. Hierover hoeft u zich geen zorgen over te maken, dit verdwijnt snel weer. In de eerste behandeling zullen we ons beperken in het aanprikken van enkele spieren en zo uw reactie te testen.

Onderzoeken

Via deze link is een aantal onderzoeken en studies te vinden over de resultaten en onderbouwing van Dry Needling.

Dry needling is een behandeling die wordt uitgevoerd door bekwame, getrainde fysiotherapeuten, gecertificeerd in de procedure. Een dunne monofilamentnaald dringt de huid binnen en behandelt onderliggende spiertriggerpoints voor de behandeling van neuromusculoskeletale pijn en bewegingsstoornissen.

Dus, wat is een triggerpoint? Een triggerpoint is een lokale contractuur of een strakke band in een spiervezel die de functie kan verstoren, het bewegingsbereik kan beperken, pijn kan doorverwijzen of lokale gevoeligheid kan veroorzaken. Wanneer dry needling wordt toegepast op een disfunctionele spier of triggerpoint, kan het banding of strakheid verminderen, de bloedstroom verhogen en lokale en doorverwezen pijn verminderen.

Het is belangrijk op te merken dat dry needling niet hetzelfde is als acupunctuur. Het maakt gebruik van vergelijkbare tools, maar daar houden de overeenkomsten op. Dry needling wordt uitgevoerd door verschillende beoefenaars met verschillende trainingen. Acupunctuur is gebaseerd op de oosterse geneeskunde, terwijl dry needling zijn oorsprong vindt in de westerse geneeskunde en evaluatie van pijnpatronen, houding, bewegingsstoornissen, functie- en orthopedische tests.

Dry needling behandelt spierweefsel en heeft tot doel pijn te verminderen, triggerpoints te deactiveren en de functie te herstellen. Het is zelden een op zichzelf staande procedure. Het maakt eerder vaak deel uit van een bredere benadering van fysiotherapie, waarbij andere traditionele fysiotherapeutische interventies in de behandeling worden opgenomen.

Dry needling kan worden gebruikt voor een breed scala aan musculoskeletale problemen, zoals schouder-, nek-, hiel-, heup- en rugpijn. Hoewel uit onderzoek blijkt dat dry needling een veilige en effectieve benadering is voor het behandelen en beheersen van pijn, vergoeden sommige verzekeringsmaatschappijen de procedure mogelijk niet.